105km downhill és az eddig leghosszabb buszos teleportálásunk
Ideje folytatni az útinaplót! Legutóbb Zita ott fejezte be, hogy Cajacayban egy izgalmas nap után nyugovóra tértünk. Innen az volt a terv, hogy legurulunk Barrancába vissza a Panamerican-Highwayre, ahonnan buszra szállunk a fővárosba, Limába. A fővárost sajnos be kellett áldoznunk, mert ekkor már nagyon szorított minket az idő és ahogy számolgattam a hátralévő távokat, országokat és látnivalókat, kijött, hogy muszáj lóugrásban haladnunk, különben nem érjük el a repülőt. És hát inkább a – majd mindjárt látjátok, milyen szörnyű – parti szakaszokat és azt az állítólag 5 db. 5000 méter környéki hágót hagyjuk ki, mint… Mint az eddig megjárt szakaszokat. :) Ez mindig kicsit fáj nekünk, mármint teleportálni, vagyis buszozni, de be kell látnunk, hogy a világ nem minden része alkalmas, vagy éppen kívánatos a biciklizésre, az időnk pedig azzal végessé vált ezen az utazáson, hogy megvettük a repülőjegyeket haza Európába. De legalább megpróbáltunk úgy okoskodni, hogy a szép, izgalmas és kihívásokban sem szűkölködő szakaszokat a kerékpáron tegyük meg, a kevésbé izgalmas, egyhangú vagy veszélyes szakaszokat pedig átugorjuk. Legalábbis mi most így látjuk, de nyílván, ha ezt máshogy csináltuk volna, lehet annak is éppígy örülnénk. :) Végig bringázni minden egyes szárazföldi méterét ennek az útnak sosem volt célunk, már az elején sem, hiszen az elejétől kezdve úgy hirdetjük az utunkat, hogy (csak!!!:D) 40 ezer kilométer kerékpáron a Föld körül. Ha ezt eddig mind a bringán tettük volna meg, akkor kb. 100000km-es lenne a biciklizés, és az eredetileg nagy naivan tervezett 1,5-2 év helyett nem 4, hanem 10 évig tartana. Ennyire pedig még mi sem vagyunk elvetemültek, ez a 4 év 3 hónap pont elég lesz, ezt már kezdjük érezni így a vége felé, hiszen mikor ezeket a sorokat írom, már csak 2 hónap és 4 nap van hátra a végéig, noha, amiről most fogok írni, az még több mint egy hónappal ezelőtt történt. Na de most már elég a süket szövegből, és csapjunk a lecsóba! :)
Valaki mondja már el légyszi, mint jelent az portugálul, hogy “szinárdzsüdzsü”! :) Egy brazil buszállomáson ülve írom ezt az útinaplót, és még csak a 8. képnél tartok, de már vagy 20x elmondták ezt a szót a hangosbemondóban. Lehet, hogy hamarosan begolyózok ettől, még két órát kell itt várnunk. Továbbá várom az olyan portugál összetett mondatokat, amelyekben nem szerepel a cs, dz és dzs hang. Szerintem nem léteznek ilyen mondatok! :) Hogy mennyit tudnak itt össze zsizsegni meg sisegni, ez valami eszméletlen. A spanyol jobban tetszett. :)
A buszútra 6 órát mondtak, de persze ennél hosszabb volt. Az út alatt egymás után háromszor leadták a Légiós című filmet Jean Cloude Van Damme-al, akitől elnézést kérek, de nem ez a legjobb filmje, és azért is elnézést kérek tőle, ha nem így írják a nevét. A film lényege, már amennyit mi meg tudtunk érteni a kevés spanyolunkból, hogy a légiósok valamiért ott vannak egy sivatagban egy erődben, ahol a helyi harcias népek valamiért nagyon nem szeretik őket, ezért kb. a film felében végig csak egyhangú gyilkolászás megy. Egy kemény sivatagi menetelés közben az egyik legény összeesik a szomjúságtól, de főhösünk elcipeli a vízig, amit a kapitány nem néz jó szemmel. Később a legény megmenti a kapitány életét, lám hát mégis a főhösünknek volt igaza. De igazából ez a végén lényegtelen, mert mindenki meghal, még a kapitány is öngyilkos lesz, csak a főhös éli túl, de még ő is szomorú, így végképp nincs értelme semminek, mindenki meghalt, és még Van Damme se boldog. Ha mégegyszer az életben meg kell néznem ezt a filmet, én se leszek boldog, az tuti. :)
Limában az északi buszállomás akkora volt, mint egy kisebb reptéri terminál, és egyben olyan modern is. A kiszállással nem volt gond, feljutni a jegypénztárakhoz már annál inkább. Végül egy biztonsági őr mutatott nekünk egy rámpát. Odafent Volt vagy 40 busztársaság, mindegyiknek külön pénztára. Kérdezgettünk egy-két nagyobbnál, de nem volt buszuk Cuzcoba, valami másik állomásról magyaráztak. Mindenre vágytunk 105km, 7-8 óra buszozás és 3 egyazon Van Damme film után, csak arra nem, hogy egy ilyen kaotikus óriásvárosban a sötétedés utáni csúcsforgalomban biciklizzünk. Végül az egyik pultnál elmondták, hogy a sor végén az utolsó társaságnak van busza innen is Cuzcoba! :) Juhééé! Rohanás oda, igen van jegy, 50 perc múlva indul a busz, meg tudtuk venni kártyával, lehet biciklit vinni! Győőőzelem! :) Persze aztán még jött bonyodalom bőven, kellett két-két solt fizetnünk az állomáshasználatért, és ahol mi beléptünk a Departure részbe, ott a biciklik és a feladott poggyászok nem jöhettek át, azt ugyanott, ahol a jegyet vettük, be kellett adni egy ablakon, és végül a túlméretes bringák, a csomagok, és mi is egy-egy külön helyen jutottunk le a buszokhoz. Szerintetek hogy cipeli le egy emeletet és viszi át kb. 300m-t egy perui a szétszedett, ülését már leszerelt, a kormányt és az első villát összekötő távtartóját már leszerelt fekvőbringát egyik helyről a másikra? Hát, ezen mi is aggódtunk egy sort, elmagyaráztuk a mukinak, hogy hogyan, hol fogja meg, stb. de látszólag nem ment át neki sok belőle. Amíg a cuccaink és a bringáink nélkül voltunk, nem maradt időnk ezen aggódni, villámgyorsan (és méregdrágán) ételt vettünk, fogatmostunk, WC-ztunk, majd kimentünk a mi kapunkhoz, ahol már ott állt a busz, és csodák csodájára a bringák is. Itt még kellett a – ha jól emlékszem – 160 solos buszjegy mellé 25-25 solt fizetnünk a bringákért, majd mehetett a bepakolást. Természetesen ezt is a mi asszisztálásunkkal, hiszen nem teremnek minden dél-amerikai bokorban ilyen fekvőbringák, ha valamit eltörnek rajta, akkor nézhetünk… Ismét az emeleten, legelöl ültünk, mint Panamában, azzal a különbséggel, hogy most alattunk csak a sofőr ült, ez egy olyan emeletes busz volt, ahol elől egy külön negyed busznyi kabinja volt a sofőröknek, ahová mi utasok nem is mehettünk. Este a csodálatos Let’s be Cops című filmet adták, de hogy minek, azt nem tudom, mert mindenki behunyt rajta. Észrevettük már, hogy a peruiak simán bealszanak iszonyatos zajok mellett is, vagy rászkodó, dobáló buszon is, szóval olyan helyeken, ahol számunkra lehetetlen, vagy órákig tart, és azután sem tudunk igazán mélyen aludni. Eközben ők úgy alszanak, mint valami kisbaba, teljesen elengedve magukat, mintha mi sem lenne természetesebb. Ennek valószínű az az oka, hogy születésük óta hordta őket mindenhová az anyukájuk a hátán, és megszokták, hogy kint vannak az utcán, a piacon, akárhol, és közben ha rájuk jön az álmosság, alszanak. Miközbe minket csendben, nyugalomban altatgattak, ezért mind a mai napig is csak így tudunk elaludni. Mikor hajnali 1 körül a film végetért, már az egész busz mély álomba volt, és nagyjából mi is elaludtunk, ám a film végén nem kapcsolt ki a lejátszó, hanem a film DVD menüjének fél perces, zenés betétjét rotálta a végtelenségig, ami a film általunk többször lehalkíttatott hangereje után ismét teljes hangerőn szólt és nagyon nyugtalanító volt számunkra. Próbáltunk találni valami személyzetet a buszon, de lent a lépcső alján a földszinti utaskabin ajtaja zárva volt, a sofőrökhöz meg átkopogni sem tudtunk, fallal voltak elválasztva tőlünk. Ez remek, itt vagyunk egy száguldó buszba bezárva az éjszaka közepén, és ordít a baromság a képernyőből, ráadásul ez rajtunk kívül senkit az ég világon nem zavar, és mindezért még fizettünk is. Később találtunk egy távirányítót, de az nem távirányított semmit. Aztán végül Zita nagy nehezen hátul a sötétben megtalálta a stewardest, aki két ülést elfoglalva az összes honfitársával együtt szintén az igazak álmát aludta a busz hátuljában. Ő hamarosan lekapcsolta a borzalmat, de ekkora én már olyan bugos lettem, hogy úgy kellett lenyugodnom, hogy végre újra el tudjak aludni.
Folytatása következik! ;) Történt 2015. május 25-26-án, bicikliztünk 105km-t, teleportáltunk 1-2 ezer kilométert. Nem tudom, nem számoltam, nem is fogom, minek? :)
De jó, mi egy Kabir Bedi afganisztani meszarlasos filmjet, azt hiszem BEST vagy mi volt a cime lattuk 3x, ahol vagy lőttek, vagy sikoltoztak a szenvedők vagy nagyon nezték egymast. Mindez parositva a buszozas okozta hirtelen magassagi betegseggel, mamorito volt.
Mi is Cuzco fele tartottunk bar nem ilyen egyenesen, volt benne kitero, de eletem egyik legmeghatarozobb, legélménzdúsabb 24 óraja kerekedett ki belőle, még akkor is ha túrista gettó az egész, de Fejős Pál és az egész Inka kúltúra el tudott ettől vonatkoztatni.
Körmöm rágva várom, hogy ti mit kaptatok ott.