Az első Kerékpárosok Háza, Chan Chan, a sivatagi város és a Hold temploma
Andréssal beszélgettünk, hogy hogyan s mint menjünk tovább, ő mit javasol. Ismeri a Cañon del Patot is, erről is mesélt, illetve egy városról, amelyet régen egy földrengéssel kísért kőlavina annyira betemetett, hogy csak a főtéren álló négy pálmafa teteje látszott ki a törmelékből. Azok a pálmafák pedig igen magasak… A beszélgetés és térkép fölé hajolásból végül az a döntés született, hogy buszra szállunk és lerobogunk Trujilloba (ejtsd: “truhíjjó”), majd onnan egy napos tekerésre kezdődik az a privát útszakasz, ahova be lehet hajtani (csak felírják a nevünk meg a nemzetiségünk az elején és ellenőrzik a végén, hogy kijöttünk-e), így ezzel cirka egy napos többlet kerékpározást kerülünk ki. Rövidebb és nem is megy keresztül sok dombon, valamint a forgalmat is megússzuk, ez utóbbiból pedig sajnos van bőven a Panamericana Highway-en. Na de most érkezzünk meg Trujilloba.
A busszal hajnalban érkeztünk meg. Előző este 10-kor szálltunk fel és egész éjjel mentünk, így érkeztünk meg úgy hajnali 4-5 körül. Még előző este felhívtuk telefonon Lucho-t (“Lucsó”), hogy akkor reggel érkezünk és ez nem gond-e? “Nem, gyertek csak nyugodtan.” Hangzott a válasz. Na de mi is ez a hely? EZ kérem szépen a világ legelső Casa de Ciclistá-ja, vagyis egy olyan ház, ahol a kerékpáros utazókat fogadják és vendégül látják. Ezek a házak ma már egész Latin-Amerikában megtalálhatóak, még az internet előtti hőskorban szerveződött, és tapasztalatunk szerint leginkább az utazás bolondériájával megfertőzött kerékpárszerviz tulajdonosok nyitnak ilyen helyet. Itt is ez a helyzet, Lucho egy kerékpárszervizet üzemeltet majd 30 éve. És ő az alapítója a Casa de Ciclista vendégül látó hálózatnak. 30 éve fogad kerékpárosokat a világ minden pontjáról, és bizony nem is mi vagyunk az első magyarok, akik itt járnak. Amúgy van egy jó nagy listája az összes névvel, nemzetiséggel, újabban email címekkel is.
Az a szép a kerékpáros utazók társadalmában, hogy ahányan vagyunk, annyiféle módon éljük meg. Drága-olcsó-rozoga-ajándék-kétkerekű-háromkerekű-fekvő-hagyományos-agyváltós-sima váltós-tárcsafékes-más fékes-teleszkópos-nem teleszkópos-SPD-nem SPD-fapedálos-szuper táskás-banántáskás-olcsó táskás-műanyagdobozos-kézzel készített-drága pénzen vett-baráttól kölcsönkért-GPSel-térképpel-mindenféle navigáció nélkül-sátorral-függőággyal-papucsban-bakancsban-kalapban-sisakban-pénz nélkül-egy bankkártyával-csak betonon-csak földúton-vagy mindkettő-emberektől távol-mindig civilizációban- —- folytassam? :)))
Irány Chan Chan, lássunk is valamit!
A wikipédiánál nem tudnám jobban megfogalmazni: (idézet) Chan Chan Dél-Amerika legnagyobb prekolumbián városromja, az egykori Csimu Királyság fővárosa Peru északi részén(…) A hatalmas, 18 négyzetkilométeren elterülő, szépen tervezett 13. századi város – szabályos derékszögű úthálózattal, sűrűn beépített lakótömbökkel, közöttük piramisokkal és szentélyekkel – a világ legnagyobb vályogból épített városa. Chan Chan virágkorában (a 15. században) mintegy 30-60 000 lakost számlált. A csimu kézművesek páratlan szépségű kerámia-, arany és ezüst dísztárgyakat állítottak elő, és fontosabb épületeiket is aranyalapokkal díszítették; művészetük jól nyomon követhető a város romos falcsonkjain.
A szárított agyag – gyenge anyag – nem tud dacolni az idővel; a városromok a szél és a víz romboló hatása miatt mállanak. A folyamatot felgyorsítja az El Niño, amely heves esőzésekkel, és ennek kísérőjelenségeként a talajvíz emelkedésével sújtja Peru északi partjait. Chan Chan 1986 óta része a világ kulturális örökségének[1] és az UNESCO ezzel egyidőben sorolta be a legveszélyeztetettebb műemlékek közé.
(…) A királyság virágzásának 1470-ben az inkák hódítása vetett véget: a túlélőket fővárosukba, Cuzcóba hurcolták és a csimu nép beolvadt az Inka Birodalomba.
1532 körül Francisco Pizarro teljesen elhagyatva találta Chan Chan városát. Beszámolója szerint a város egyes épületelemei és falai nemesfémmel voltak beborítva. A néptelen várost a spanyol katonák teljesen kirabolták; az értékes ezüst és arany tárgyakat, valamint az épületdíszek, burkolatok utolsó darabkáit is elvitték.[1] A kifosztott és elhagyott város romlásnak indult, az esőtől szétmálló falakat a szél lekoptatta, a romokat belepte a parti homok.
Itt találkoztunk egy másik utazó párossal. Jordival és feleségével. Beszélgetésbe elegyedtünk velük és mikor hallották, hogy a 20-ason lévő romokat kutatjuk, ők is érdeklődni kezdtek. Kiderült, hogy autóval vannak, így felajánlották, hogy elvisznek minket. Mi pedig örömmel beleegyeztünk, hisz nem csak a fuvar jön jól hanem végre valakikkel tudunk értelmes, intelligens, szerteágazóbb beszélgetést folytatni, mert tudnak angolul. Mellesleg itt jön be az, amit nyelvtanulásnál hasznos: a közlési kényszer, hogy rá vagyok kényszerítve (és érdekelt is vagyok a témában, egy nagyon fontos!), mert ha el kell mondanom és el akarom mondani, akkor valahogy megszülöm azokat a mondatokat, az interakcióból és szótárazásból pedig (mivel érintett vagyok és motivált) beépül a memóriába. Így pl soha nem fogom megtanulni az autószerelés vagy foci témakörét, de előbb utóbb el fogok jutni oda, hogy teológiai vagy utazás témákat, környezetvédelmet, személyes dolgokat folyékonya(bba)n mondjam. Szóval visszatérve az örömteli angol beszélgetésre meg Jordiékra. Ők nem utaznak egyedül, van egy kislányuk is, akire mi jól rácsodálkoztunk az autónál. Ugyanis úgy járták be Jordiék a romokat, hogy a lányt a kocsiban hagyták, mert aludt. Persze szóltak az őröknek meg lehúzva hagytak ablakokat, de mi akkor is jól elszörny… meglepődtünk. Ők tudják. Mindenesetre egy nagyon kedves és vidám páros, jókat beszélgettünk velük. Ők mondták, hogy a partvidék végig, véges végig ilyen: homok, dűnék, hegyek, homok, dűnék és hegyek unalomig ismételt váltakozása. Meg szemét és forgalom, hőség. Na ez nekünk nem kell, még jó, hogy a hegyekben mentünk és most is csak egy napig fogunk itt tekerni, aztán fordulunk keletnek, a hegyek felé.
Itt a program csupán egy kellemes ebéd volt. Különváltunk, ők egy elegánsabb étterembe mentek, mi pedig a sok már-már idegesítő szórólapozó ebéd-ajánlatot hirdető rikkancs közül választottunk ki szimpátiára valakit, majd követtük a kis napernyős “copy+paste ugyanolyan mind húsz másik” étterem egyikébe, ahol kaptunk menú-t 10 solért.
Végül a fáradtság meg a kislány miatt visszatértünk Trujilloba. Eleinte kerestük ugyan azt a romot, ami a 20-ason rajta van, de eltévedtünk a városban és nem találtuk. Mondtuk nekik, hogy hagyjuk a fenébe, így jártunk, fáradtak vagyunk mi is (Árpinak egy kis gyomorrontás is színesítette a napját), így végül visszatértünk a parkolóba, ahol a kocsit őriztetik a belvárosban. Itt végül megbeszéltük, hogy mivel ők holnap újra útrakelnek, hogy megnézzenek pár másik romot meg a múzeumot (ami a jegyhez jár, két napig érvényes), úgy gondolkodtunk, hogy lehet, hogy maradunk mi is még egy napot és ha megengedik, és nem vagyunk terhükre, csatlakozhatunk-e hozzájuk? A válasz igen volt, így telefonszámot cseréltünk, hogy este rájuk csörgessünk, ha úgy döntünk, hogy maradunk. Végül így lett, a látnivalók értéke és Árpi enyhe rosszulléte miatt maradtunk még egy “pihenőnapot”, ami nem igazán volt pihenés a szó klasszikus értelmében, de micsoda dolgokat láttunk! :)
A Hold temploma és a koronás szakállas rejtélyes alakok
Wak’a de la Luna, Shrine of the Moon – a Hold temploma sok érdekes látnivalót tartogatott számunkra. Örültem, hogy sikerült ide is eljutni! Egy másik rom is van közvetlen itt, a Wak’a del Sol (Nap temploma), de ezt a spanyolok a 17. században eléggé élvezhetetlenné rombolták, nem értem, hogy a Hold miért menekült meg, de ez a helyzet, csak a Hold temploma látogatható. Mindkettő a Wak’a de Moche részét képezi, vagyis a Mochék fővárosának volt része. A Nap temploma valószínűleg adminisztratív és szállásfunkciókat láthatott el, míg a Hold volt a vallási funkicókat betöltő helyszín. Így érdekesebb is nekünk. :)
Trujilloi városnézés, mert veszteglünk egy napot
Amikor Lucho felesége megtudta, hogy mi a Cañon del Pato felé megyünk, igazi őrület vett rajta erőt. Elkezdett ujjongani meg ugrálni meg vigyorogni meg táncolni, hogy ugye velünk jöhet-e? Mi csak pislogtunk, hogy mi ütött belé, és kérdeztük, hogy dehát sosem volt még ott? Nem, még sose, és Lucho nem akar vele elmenni, mert ő már sokszor volt, egyedül meg nem akar menni, de már mióta vár arra, hogy kedves és lassú (mert mi annak mondtuk magunkat) biciklisek erre járjanak és elmehessen velük. Egy bökkenő van, hogy neki van valami elfoglaltsága, ami miatt csak szombaton 10-kor tudnánk indulni (egy rendezvényre sütött valami sütiket, azt kellett leadnia), az pedig holnap után van. Szívtuk a fogunkat, húztuk a szánkat, hisz kevés az időnk, na meg 10-kor indulni?? Nooormális? :) De annyira lelkes volt és annyira örült, mint egy kisgyerek, hogy hozzánk csatlakozhat, hogy nem akartunk csalódást okozni és beleegyeztünk a várakozásba.
Szombat reggel vártuk, hogy indulhassunk, de a Lucho felesége sehol sem volt. Már 11-óra is elmúlt, amikor Lucho mondta, hogy nem fog velünk jönni. Bővebb felvilágosítást nem kaptunk, csak hogy “elhúzódott” a dolga. Nem tudom, mit lehet elhúzódni pár tálca sütemény leadásán, de Lucho tekintetéből ítélve igazából nem erről volt szó. Bántódás ne essék, de azt hiszem, igazán sosem akart velünk jönni, csak a lelkesedés meg a duma volt meg, a tettet már nem gondolta komolyan. Ez bosszantott minket, veszítettünk egy napot a most már nagyon értékes és kevés időnkből. Hát erre mondják, hogy ÍJ. Így jártál. Mi így jó későn, csomó időt veszítve ebből a napból is, de végül elindulunk, bele a borzalmas, szmogos, őrült sofőröktől hemzsegő, szemetes Panamerican Highwayre, Chao (ejtsd: “csáó”) városa felé. Na csáó! :)
Legutóbbi hozzászólások