Bejárat > Általános > Budapest, Budapest, Te csodás… – Összehasonlítás Ázsiával

Budapest, Budapest, Te csodás… – Összehasonlítás Ázsiával

július 30th, 2012

Valahogy még nincs kedvem megérkezni Bangladesbe az útinaplóban, ezért arra gondoltam, hogy ha már annyit szidtam a nyugati modern kultúrát, egy kicsit most dicsérem, megint csak összehasonlítva az itteni (ázsiai) viszonyokkal, de most úgy, hogy azt emelem ki, ami otthon jó és szeretnivaló, és itt „borzasztó”, nehéz, vagy – főleg nekünk, európaiaknak – nehezen élhető. És legyen az összehasonlítás tárgya a város, konkrétan Budapest, kontra az itteni városok! Hogy ne mindig csak a még „fejlettebb” nyugat felé figyeljünk és vágyakozzunk, hanem értékeljük és örüljünk annak, ami van. Szóval jöjjön Budapest bemutatása, egy év Ázsiában való kóborlás után. Mivel az elmúlt fél évet az indiai szubkontinensen töltöttük, az összehasonlítás főleg az itteni városokkal fog történni, azok közül is a legmocskosabbakkal, hogy érezzétek a különbséget! ;)
Úgy fogom írni, mintha az egészet egy itteni barátunknak mesélném, de közben persze ügyelek arra, hogy Ti is értsétek. Ha azt írom, „itt”, az Ázsiát jelent!
Budapesten vannak járdák! Mindenütt, vagy legalábbis nagyon nehéz olyan helyet találni, ahol nincs. Lehet, hogy néhol szűk, lehet hogy ráparkolnak az autók, és rászarnak a kutyák, de van, és így nem kell a forgalomban sétálni – ez alapvetően változtatja meg az egész városi létet! Nyugodtan sétálhatsz bárhol, nem kell azt lesned és fülelned, hogy mikor, honnan jön egy nagy busz dudálva, ami azonnal és hangosan akarja magának az út azon részét, amin Te épp sétálsz. Van közvilágítás is, és az áramszünetek nagyon ritkák, így nem olvadnak le a hűtők és nem kell drága aksikra meg generátorokra költeni. Van csatorna, nincs sár az utakon, se az utcát teljes egészében beborító pocsolya, vagy ha van is, az nagyon ritka, és biztos, hogy a hírekbe kerül. A tömegközlekedés nagyon fejlett és kiterjedt, a járatok sűrűn járnak, még metró is van és sok villamos pálya meg éjszakai buszjáratok. A járatok viszonylag tiszták, és sosincs igazán nagy tömeg rajtuk, talán csak reggelente a metrón, de az sem mérhető igazán az itteni tömeghez. Az emberek nem szeretnek egymáshoz simulva utazni, nem is ismerik az igazán nagy tömeg fogalmát. A budapestiekből nem is férne be 4-5 embernél több egy riksába, egyszerűen be se szállnának többen, mondván, hogy nincs több hely, megtelt a jármű, pedig ha tudnák, hogy itt errefelé simán beférünk 8-10-en is egy riksába.
Igaz, a riksát Budapesten nem is ismerik, csak néhány van belőlük, az is csak a turisták számára. Viszont az emberek többségének, ha van valamilyen járműve, akkor az általában autó, és akkor is használják, ha csak egyedül utaznak vele. Létezik telekocsi rendszer, de még kevesen ismerik és használják. Óóó, én balga, a mai fejemmel mennyire sajnálom, hogy soha nem regisztráltam mint autós, pedig mennyit autóztam én magam is a város két vége között, sokszor egyedül, vagy reggel fél távig édesanyámmal ketten, vagy Budapest és Győr között, minden hajnalban, és este vissza… Üres autóval!!! Mekkora hülyeség volt, ha regisztrálok, néha biztos megoszthattam volna a kocsimat, az unalmas autózások helyett lett volna kivel beszélgetni és az anyagiakat is kitaláltuk volna úgy, hogy mindketten jól járjunk, vagy akár ingyen, jófejségből, elvégre nekem fizette a cég a benzint. Na mindegy, majd legközelebb! :) Látva azt, hogy itt mekkorka járgányokon hányan közlekednek, oltári pazarlás volt több tízezer kilométert egymagamban autózni egy olyan ötszemélyes autóban, ami benzinből 6 liter felett zabált 100 kilométeren. Persze otthon elképesztő bőség van, nem érezzük, nem látjuk az ilyeneket…
Visszatérve Budapestre, ez nem túl szép, hogy ilyen sokan üres autókkal elfoglalják az utakat, de maradjunk csak a pozitív dolgoknál: van a tömegközlekedés, ami igaz, hogy drága, de sokszor fizeti a munkahely, vagy ha nem, még mindig ott van az opció, hogy egy-két havibérlet árából valamelyik műhelyben egy pompás városi bringát rakassunk össze magunknak, amivel aztán szabadon és ingyen szelhetjük az utakat, gyorsan, egészségesen és hatékonyan! Ehhez még rengeteg bringasávunk és bringautunk is van, de az utak sem veszélyesek, ha odafigyelünk. Ráadásul készülőben a belvárosban a Bubi, a bérbringa rendszer, ami ha jól tudom, minden fél órára ingyenes lesz, fél óra alatt pedig szerintem el lehet jutni bringával a belváros bármelyik pontjából bármelyikbe. Szóval ez nagyszerű és zseniális lesz!
A forgalomra visszatérve, az rettentő fejlett! Vannak sávok az utakon, és az autók indexelnek, nem dudálnak, vagy legalábbis nagyon ritkán, csak akkor, ha valami veszély van, vagy valaki barom volt. Csak balról előznek (nálunk otthon jobbra tarts van) a járművek, nem cikáznak össze-vissza, és minden járművön van tükör, mindkét oldalt. Ezeket használjuk kanyarodásnál és sávváltásnál, nem pedig a dudát, így nincsen őrületes zaj a városban. Az emberek hallják egymás szavát az utcán, és nem fáj a fülnek különösebben a forgalom zaja. A kereszteződésekben működik a közlekedési lámpa, úgy értve, hogy van és az autósok figyelnek rá, és megállnak, és a gyalogosok többsége is csak akkor lép le a járdára, amikor a lámpa szerint neki szabad. Van mindenütt zebra és működik a jobbkézszabály is, a közlekedésben résztvevők túlnyomó többsége szabálykövető. A forgalomban – pláne mint bringás – azért persze így is nagyon oda kell figyelni, mert a közlekedés még Budapesten is veszélyes műszak, de azért nem köti le minden idegszálad, minden kiszámítható és vannak hosszú szakaszok, amikor nem kell minden pillanatban a türköt lesned, vagy azt figyelned, hogy mikor szorít le szemből őrjítő hanggal dudálva egy hatalmas busz vagy teherautó. Ilyesmi egyszerűen nincs az utakon, vagyis mondjuk inkább úgy, hogy nem hétköznapi, nem történik meg veled egy nap több tucatszor, csak mondjuk egy évben, ha egyszer. Nem nagyon emlékszem olyanra, hogy otthon le kellett volna húzódnom, mert a szemből előző leszorított. Itt ez mindennapos és sajnos normális.
Minden motorikus járművön van rendszám, ami szabványos, és amit az okmányirodában kell kiváltani jó pénzért. Bizony, nálunk nem festheted magad a rendszámod, és nem lehet egyedi, csak egy féle „betűtípus”-t használnak! :) A CNG-t nálunk otthon LPG-nek hívják, és viszonylag ritka, főleg taxisok szereltetik be az autójukba. Elektromos járgány nincs nagyon, vagy ha van, az valami kiállításon pihen. Emberi hajtású járgány csak bringa van, mind kétkerekű, nagyjából hasonszőrű típusok, és van rajtuk sebességváltó is, így a meredek fölfelékben nem kell leszállni tolni, a síkon pedig fel lehet váltani és könnyedén ki lehet tolni a gépből akár 40km/h-t is! Nincsenek háromkerekű kétszemélyes tetős riksák – nem is férnénk el rajtuk ketten, mert sokan közülünk nem vagyunk olyan vékonyak, mint Ti itt Ázsiában. Teherriksák sincsenek, az ilyesmi szenzációszámba menne, és úgy megbámulnák az emberek Budapesten, mint Ti itt a fekvőbringáinkat. Persze csak diszkréten és nem órákon át, ahogy körbe sem állnának, mert az nálunk nem szokás, bunkóságnak számít valakit bámulni, pláne hosszú ideig. Apropó, az emberek az utcán általában rohannak, sietnek valahová, már csak ezért sem állnak bámészkodni. Az utca nem annyira az élet színtere, mint itt Ázsiában, vannak a belvárosban sétálóutcák és terek, de az utca a legtöbb helyen inkább csak arra való, hogy rajta keresztül eljuss A-ból B-be, annak ellenére, hogy nálunk az utcák jóval nyugodtabbak és élhetőbbek, mint ázsiai társaik.
A közművekről: Mindenütt van vezetékes víz, és ez a csapvíz igaz, hogy klórozott, de iható. Persze mondanak és írnak mindenfélét a médiák és az ember már nem tudja, mi az igazság, de tény, hogy az őseink egész életükben itták a csapvizet, és nem volt bajuk tőle. Akármi is az igazság, a víz biztos nem szennyezett annyira, hogy ne lehetne egy egyszerű, olcsó szűrővel könnyedén ihatóvá tenni.
Persze az emberek sokan (ez alól én sem lógtam sajnos ki eléggé!) ásványvizet isznak, mert valahogy az lett a divat. :o Pedig az összehasonlíthatatlanul drágább, ráadásul egy csomó műanyaggal is jár. Utóbbihoz tartoznak szép színes szelektív hulladékgyűjtők, de ne legyünk naivak, attól még, hogy eltűntetik a szemünk elől, az még lehet, hogy nem jó helyre kerül és ha újra is hasznosítják az megint egy csomó energiába és erőforrásba kerül. Apropó, az utcák nagyon tiszták, kevés helyen látni szemetet, sehol nincsenek szeméthegyek, se különösebb mocsok, az utcákat utcaseprők, utcagépek takarítják, és ún. kukákba gyűjtik az emberek a háztartások szemetét, és ezeket a kukákat minden héten kiüríti egy kukásautó. Nincs reggeli szemétégetés, csak a faleveleket égetjük el, azt is csak ott és akkor, amikor szabad. Hogy nálunk hová viszik a sok szemetet és ott mi történik vele, azt már nem látjuk és az emberek többségét nem is érdekli. „Amit nem látunk az nincs!” Az emberek nem szemetelnek, mert nem szeretik a szemét látványát, Budapesten a szemét nem az utcakép része, vannak az utcán is ún. szemetesek, oda szokás a szemetedet bedobni. Nem dobáljuk ki a busz vagy a vonat ablakán a szemetet, ez még vidéken sem szokás.
Na de visszatérve a közművekre, képzeljétek, Budapest nagyon nagy részén gáz is van! Na nem ám palackokban, hanem csőben! Csőben jön a gáz, bele a házadba, be tűzhelybe, meg a vízmelegítőbe! Nem kell ám a teherriksával messzi menni a fáért, vagy megvásárolni azt és a bringa csomagtartójának két széléről is le lehet szerelni a kampókat, nincs szükség többé rá, hogy odaakasszuk a gázpalackokat!
Az áramról már írtam ügye, nincsenek áramszünetek, csak nagyobb viharok idején max 1-2 órára, amikor a szél kidönti a fákat, és azok leszakítják a vezetékeket! Ezt leszámítva mindig van áram, Budapesten az emberek nem ismerik a „load-sharing”, vagyis a terheléselosztás fogalmát! (még? :D) Szennyvízcsatorna is sok helyen van, méghozzá fedett! Nem hogy fedett, mélyen a föld alatt megy, gondosan megtervezett csőrendszerben, nem is látjuk, nem is szagoljuk. Budapesten sehol sincs olyan, hogy az út két szélén, az úttest és a házfalak között egy kis betonvályúban folyik a szennyvíz, a sűrűn betonozott belvárosi részeken ez a csatorna rendszer olyan nagy kapacitású, hogy még az esővizet is képes elvezetni. Kivéve, ha úgy leszakad az ég, mint itt monszun idején minden nap néhányszor… Akkor van, hogy néhány autó megtanul úszni, de ilyen nagy eső talán ha évente van egyszer.

Aztán nézzük a kommunikációt! Az emberek tudnak igent, meg nemet mondani! :) Na, viccet félretéve, az infrastruktúrára gondolok most. Van mindenütt vezetékes telefonra lehetőség, mert a hálózat még azelőtt kiépült, hogy a mobilhálózatok megjelentek volna. Az sms-ek azonnal megérkeznek, a mobilhálózatok szinte sohase terheltek, noha csak három szolgáltató van. A mobilnet hasít és kábellel olyan elképesztő sebességet kaphatunk, amivel teljes filmeket akár percek alatt letölthetünk. Szóval minden sima, és gyors! Ha nem így van, akkor a „fogyasztók” mindenféle fórumon kiverik a balhét, és a szolgáltató a végén még elnézést is kér, esetleg ajándék perceket is ad (hallottál már ilyet?!), persze az ilyesmi ritka, mert mondom, általában minden simán és gyorsan megy!

Nézzük a szórakozást és az étkeket! A lehetőségek száma szinte végtelen… Már-már zavarba ejtően sok mindent tudunk csinálni a városban: kocsmák, szórakozóhelyek, mozik, színházak, szóval van rengeteg minden. És az éttermek, Te jó ég, tudod (kedves bangladesi barátom…), hány féle ételt lehet kapni? El se tudod képzelni… Nem ám mindenütt csak rizs, meg roti, hal, meg csirke, dál, és néhány zöldség van, hanem ezermillió féle étel. Senki sem eszik kézzel, mindenki kést, villát és kanalat használ, csak a csirkecombot meg a gyorskaját fogjuk meg kézzel. Még rendelhetsz is, házhoz viszik az ételt! Klikkelsz az interneten, és nem telik el egy óra, csöngetnek és ott áll a muki bukósisakban a pizzáddal, pont, ahogy kérted! Micsoda könnyed élet, micsoda kényelem… Áhh… Ezt most hagyom abba, mert ahogy már többször írtuk, nálunk a honvágy legerősebben a gyomron át jön. A szüleimet fel tudom skype-olni, a barátaimmal is tudok néha beszélni, jó tudom, ez még közel sem ugyanaz, mint meginni velük egy sört, de mégis… Ételt azt nem tudok iderendelni. Egy éve nem ettem rendes kenyeret, olyat, ami otthon van, aminek ropogós a széle, és puha a közepe! :)

Lássuk, mi van még? Budapesten alig vannak motorbiciklisek! A forgalom nagy részét az autók teszik ki. A bringás egyre több, talán a motorosok száma is növekszik, de nem számottevő, az emberek nehezen mondanak le az autó kényelméről, és veszélyesnek tartják a motorozást. Valószínűleg igazuk is van, mert a forgalom otthon Budapesten jóval gyorsabb, mint itt. Köszönhetően a sok sávnak és a szabályok magas szintű követésének, a városokban is a legtöbb helyen szabad közlekedni az őrületes, 50km/h-s sebességgel! Ennyivel ütközni már nem vicc! Nem is műanyagpapucsban nyomják a motorosok! :)

Még regényt lehetne írni a különbségekről, de a lényeg annyi, hogy Budapest egy élhető, szerethető város, nagyon fejlett infrastruktúrával és közlekedéskultúrával. Ott van nekünk még a Budai-hegység is, ha valakinek még egy ilyen szép, rendezett, csendes városból is elege lenne, elég felszállnia egy a Moszkva térről induló buszra, vagy villamosra, aminek a túlsó végállomásáról sétálva (vagy futva!) pár kilométer után már a „hegy” túloldalán tudhatja magát, ahol a városnak már se bűze, se zaja, kint vagy a természetben – amit még nem vágott ki a szomszédból a Babú (Budapesten: A Sanyi!), hogy meg tudja min főzni a dált.

Közoktatás, közegészségügy: Elképesztő! Hihetetlen színvonal, mind a két területen! A gyógyszertáraknak ajtaja van, és odabent le tudsz ülni, amíg vársz a sorodra… Ja, az emberek Budapesten sorban állnak. Nem tudod, mi az, sorban állni? Mindegy, hagyjuk, hosszú… A kórházak tiszták, és az állam a béredből levonja a TB-t, ezért ingyenesek. Akkor is levonja, ha nem vagy beteg, és akkor is ingyenesek, ha a fél életedet kórházban töltöd. Bizonyos alapvető gyógyszerek is ingyenesek, viszont ami nem ingyenes, az akár 5-10x drágább, mint itt Ázsiában. Az iskolákban nincs egyenruha, viszont a színvonal mindenütt elég jó, jobb, mint az itteni fizetős „boarding school”-okban. Ja, a suli is ingyenes, és ha jól tanulsz, az egyetem is az, sőt még ösztöndíjat is kaphatsz! Szóval egy fiatalnak, ha viszonylag normális családba született, az ázsiai viszonyokhoz képest szinte korlátlanok a lehetőségei. Persze ezzel nehéz élni, mert annyi minden van, ami elterelje a figyelmedet… de most megígértem, hogy csak a pozitív dolgokra figyelek! :) Ez mondjuk megint nem sikerült úgy ahogy igértem, de sebaj, talán nem bánjátok!

Budapest egy gyönyörű város, ezt akkor tapasztaltam meg igazán, amikor elkezdtem Couchsurfing és Warmshowers vendégeket fogadni. Szinte eufóriában jöttek este haza, hogy milyen csoda szép volt, és mennyire élvezték…

Még sokat lehetne írni, de legyen most ennyi elég, már elmúlt éjfél, és holnap újabb 75km vár ránk. A lényeg: értékeljétek, élvezzétek és szeressétek Budapestet, mert egy nagyszerű város! :) …és kérlek, rendeljetek egy pizzát helyettünk is magatoknak, Ananászosat, mert Zita azt szereti! :)

Biztos sok dolog van, ami még kimaradt, kérlek írjátok meg, Titeket mi érdekelne „innen nézve”, itteni szemmel vizsgálva. Mi az, amiről még nagyobb részletekben olvasnátok, és mi az, amit kihagytam, de alapvető dolog az életben, és biztos nagy a különbség benne…?

  1. Eva Matus
    július 30th, 2012 12:03-nél | #1

    épp ma olvastam egy jó idézetet ami nagyon jól illik ide:
    “Why do you go away? So that you can come back. So that you can see the place you came from with new eyes and extra colors. And the people there see you differently, too. Coming back to where you started is not the same as never leaving.” ~ Terry Pratchett

  2. györgy54
    július 30th, 2012 17:19-nél | #2

    sziasztok Útazók ! Ugyanezt éreztem tavaly nyáron én is. Ez a HONVÁGY. Csak te bővebben kifejezted. Igen Budapest egy gyönyörű, ember számára élhető város. Nincs az a kegyetlen bűz, por,szeméthegyek, a gyerekmunka, az óriási tömeg, az éjjel-nappal kürtölő autók tömege. Van tér van levegő. normális közlekedés emberibb élet. Viszont az nagyon szomorú ,hogy az emberiség kb, 70%-a indiai vagy talán még rosszabb körülmények között él. Tehát örűljünk mi magyarok ,hogy ide születtünk itt élhetünk ezen a csodálatos helyen. Ha valaki panaszkodik a “sanyarú sorsáról” beszélek neki arról amit, Indiában tapasztaltam. Merem állitani egy hazai hajléktalannak jobb élete van mint Indiában több millió embernek. Olyan mértékű a nyomor amit egy eu-s polgár nehezen tud elképzelni. Százezrek élnek az országutak mentén csecsemőktől az aggastyánig a porban zajban mocsokban. És ez az igazi India. Nem az utazási irodák által bemutatott kirakat.
    További jó utat kivánok Nektek.

  3. pierre1
    július 30th, 2012 18:56-nél | #3

    Sziasztok!

    Előny még Magyarországon az, hogy ha nincs kedvünk/időnk/pénzünk távoli tájakra utazni, akkor olvasgathatjuk interneten azok beszámolóit, akik megtették :).
    Egy hónapja találtam Rátok, eddig tartott végigolvasni a bejegyzéseket. (Persze már a régi túráitokat is elolvastam ám.) Nagyon tetszik a blogotok, amikor olvaslak úgy érzem, hogy Veletek vagyok én is. Szerintem sokan vagyunk így ezzel.
    Ehhez a bejegyzéshez: Elhiszem hogy nagy a különbség Budapest javára onnan nézve. Az én nagy bajom az, hogy innen nézve ez a különbség egyre gyorsabban csökken, ahelyett hogy növekedne.

    Kis forgalmat és hátszelet Nektek!

  4. július 31st, 2012 00:51-nél | #4

    Sziasztok Unokaházaspár !
    Érdekes Árpi amit most leírtál több mint egy éves ázsiai utazásaitok és tapasztaltak után és kihangsúlyozva csak Budapest város szempontjából. A beszámolókból mink akik soha nem jártunk ázsiai nagy városban majdhogy nem ugyanezeket állapítottuk meg. Sőt én meg Éva mama akik a második világháború előtt is éltünk Budapesten és 14 éves korban már helyes ítélő képességgel rendelkező gyerekként tanúsíthatjuk ezeket a megállapításokat A budapesti ivóvíz tisztasága világhírű volt még inkább mit most, mert akkor a csőrendszer amin érkezik még legtöbb helyen 70 évvel fiatalabb volt mint most.Példa: Tolna városában élt akkor Varga Pista bácsi műbútorasztalos mester (anyai ágon) nagybátyám. Időnként megjelent budapesti lakásunkban és mikor édesanyám megkérdezte, hogy miért jöttél fel Budapestre, van valamilyen hivatalos elintéznivalód? Válasza a következő volt, nem nincs semmi, csak feljöttem jó ízű és egészséges vizet inni.
    Más tömegközlekedés: Buszjárat sokkal kevesebb volt, de felszíni villamosjárat sokkal több és sűrűbb és ha ritkán megtelt a rajta lévő ülőhely akkor a kalauz (minden kocsin volt és nem volt ráfizetéses a BESZKÁRT = a mai BKV) kiakasztotta a megtelt táblát és aki ezért erről a járatról lemaradt türelemmel megvárta a következőt, mert az pár perc múlva érkezett. Sok minden ma már nem igy van de ez a szellem megalapozta azért a mai helyzetet
    Persze a volt angol gyarmatbirodalom országaiban régebben nagyon kevés pénzt szántak az infrastruktúra fejlődésére (biztonságos áramellátás, higiénikus csatornahálózat kiépítés stb ). főleg ha az ottani népsűrűséget is számítjuk. Ezért nagyon is érthető, hogy a kanapészörfös ismerőseid akik hasonló gondolatvilágú emberként érkeznek Budapestre csodásnak találták fővárosunkat az általatok megállapított helyzet miatt is.
    A mai beszámolóban lévő helyes és igaz megállapításokat indokolja az a honvágy is ami a gyomrotokon keresztül kezd jelentkezni 10000 km Ázsiai tekerés és az ottani kosztolások után. Továbbra is csodáljuk a küzdő képességeteket és kívánjuk, hogy ezt és az egészségeteket is sikerüljön megőrizni további utazástok során is. Lali papa és a már alvó Éva mama.

  5. Ajsa, Peti, Marianna
    augusztus 2nd, 2012 12:48-nél | #5

    Árpi! Nagyon tetszik a cikk, jó összehasonlítási alap a közép-kelet európai városok és dél-ázsiai 3. világbeli civilizációk között.
    A legfőbb különbség szerintem a tudás – tudatlanság. pl. Indiában bármit kérdezel egy átlag helyitől thike, vagyis rendben. Indiában megszokott dolog, hogy a nagyvárosok külső részein, ott végzik el a pisi-kaki dolgukat ahol éppen állnak. Saját példámon pl. egy orisszai vidéki távolsági buszjáraton egy 30-as férfi állt a buszon mellettünk (mi ültünk). Arra lettem figyelmes, hogy a férfi a tömegben a buszon finoman szólva is behugyozott, szerencsére nem tolta le a gatyáját. A tömegből csak nekünk tűnt fel ez a szokatlan dolog, ami európai szemmel nem normális undorító. Azonban a helyi felfogás szerint normális.
    Ehhez képes az európai cigányok is kultúrlénynek számítanak.
    Számos egyéb példát tudnék leírni, de felesleges, mert mi nem értjük őket, de szerintem nem is kell, mert a világuk teljesen más.
    Árpi csak egy kis kiegészítés, a CNG nem egyenlő az LPG-vel. Az utóbbi autógáz, propán-bután alapú gáz, max. nyomása 40-50 bar, míg a CNG sűrített földgáz, ami a háztartási földgáz kompresszor általi felsűrítése általi nyomása 200-250 bar.
    A CNG-nek sokkal kisebb a káros anyag kibocsátása, ezenkívül a legfőbb érv a CNG mellett, hogy azt Diesel autókba, buszokba, kamionokba is be lehet építeni. Nem kell hozzá töltőállomást kiépíteni, elég egy kis házi kompresszorral a vezetékes földgáz fölsűríteni és itthon is lehet tankolni az autót. Sajnos itthon az E-on és Főgáz nem engedélyezi a pakisztáni CNG kompresszorokat, pedig akkor jelenleg 160-180 Ft/l-es gázáron lehetne otthon megtankolni az autót (persze ez jövedéki adó mentes). Pakisztán különben CNG nagyhatalom.
    Az LPG – cseppfolyósított gáz – Liquefied petroleum gas
    a CNG – Compressed natural gas – vagyis sűrített földgáz

  6. augusztus 2nd, 2012 15:11-nél | #6

    @Ajsa, Peti, Marianna
    Köszi a pontosítást! Vagyis inkább javítást! :) A buszon hugyozós sztori tényleg elég meredek “élmény” lehetett… :) Nézem a FB mailetek, és holnap kérdezzük a hajót! ;)

    Nagyon élvezzük Bangladest, persze itt is vannak nehéz pillanataink, napjaink, na de nem is lennénk Ázsiában, ha nem így lenne! :)

  7. Rody
    augusztus 6th, 2012 22:07-nél | #7

    Az ember csak a saját körülményeihez viszonyít mindent. Persze, ha keletre indulunk egyre több mindent találhatunk amihez képest jobb nekünk. Sőt, a világon mindig lesz valaki akinek rosszabb nálunk (és ezt mindig fel lehet hozni ha valaki panaszkodik valamire), de mindig lesz olyan is akinek jobb. Árpi, azért ha az útitervet továbbra is tartjátok fogtok ti még olyan helyeken is járni amelyekhez képest Budapest van elmaradva… nem kicsit.
    Talán egy fontos dolog kimaradt, maguk az emberek… Itt nem tudnám elképzelni, hogy estefelé kóvályogva az utcákon egy család behívjon vacsorára meg szállásra :)

Hozzászólások lezárva